Musibah yang menimpa akan mendekatkan dirimu dengan Allah menyebabkan tanganmu memohon padaNya, air matamu insaf berlinangan. Mengajarmu tentang doa dan harapan, rayuan dan rintihan. Menghilangkan darimu kesombongan dan keangkuhan.

Friday, January 4, 2013

Zaman dulu, aku dan kini

Assalamualaikum.

Dulu aku sendiri, kini masih sendiri.. 
Hadapi hidup ini. Susah senang diriku, tak bertempat mengadu. 
Seperti burung kepatahan sayap. Dihati kecil, ku menaruh harapan~~~

Lagu tu memang best. Tapi takde kaitan pun dengan entry kali ni. Hehe Time letak title tu, teringat pulak lagu Menaruh harapan. Terus pasang kat youtube. Mehehe.

Okay, firstly aku suka bagitahu mana aku dapat Idea untuk buat setiap entry tu kan. So kali ni aku dapat Idea sebab aku terfikir pasal keadaan dulu dan kini.




Zaman Kini
Masa first day sekolah... Aku nampak ada mak ayah yang tunggu anak dia naik kelas. Heyyy sexy lady~~ Kalau darjah satu mungkin la aku boleh terima lagi. Ni masalahnya tingkatan satu hoi!!! Ada la 4 5 orang parents tunggu. Alahaiii, manjakan anak pun lek ah. Kasi la anak tu berdikari sikit. Takkan semua nak parents buat je kan? 

Zaman Aku
Kalau nak diingatkan.. Masa aku tadika kemas dulu.. Mak hantar macam tu je. Takde la sampai nak tunggu.. nak tengok aku buat apa. Masa aku tadika tu ada budak gi meronta ronta nak balik. Goncang2 pagar tadika. Aku usha je. Dalam hati kata "Asal la dia tu. Rumah dia bukan lari mana pun." Oh pandainya aku dulu. Kecik kecik dah berfikiran positif. Kehkeh.

Zaman Dulu
Hmm.. Zaman mak ayah kita dulu pergi sekolah sendiri je. Jalan kaki.. Pengangkutan memang kurang. Kalau adik beradik ramai pun susah jugak. Jadi sah2 la Atuk nenek kita tak tunggu parents kita macam mak ayah skrg buat tu kan? :)


Zaman Kini
Sekarang majoriti ada pembantu rumah. Bila rasa malas boleh mintak pembantu rumah Ironkan baju sekolah, Basuhkan Kasut sekolah. Tak pun memang dari dulu lagi maid yang buatkan semua kerja tu. Kan kan. 

Zaman Aku
Malas la nak membangga diri. Tapi aku dari 6 tahun mak dah suruh iron baju sendiri. Aicheh. Well, I'm proud of myself. Even aku anak bongsu en. Siapa kata anak bongsu manja? Not really ok :P Ada sekali dua je mak aku rajin Ironkan baju. Tu pun masa darjah 5/6 sebab aku keletihan disekolah. Hehe Baik kan mak saya :D

Zaman Dulu
Bila aku cakap kat mak "Malas ah nak gosok baju -..-'" Mak aku akan jawab "Org dulu guna Arang je." Takpun dia perli "Macamlah nak kena bakar arang.." Yezza. Orang dulu pakai ARANG untuk iron baju. Dah la takleh kawal suhu. Kalau panas sangat, hanguslah baju sekolah tu. Nak tak nak still kena pakai jugak..


Zaman Kini
Siapa yang ada boypreng or girlpreng sekarang ni kebanyakkannya mak ayah tahu. Siap bawak jumpa parents. Dah macam perkenalkan bakal suami/isteri gitu.. Mak ayah pun percayakan anak dia. So kasi kebebasan sepenuhnya. Lepas tu terlanjur. Kalau terlanjur cinta tu takpe lagi. Ni terlanjur benda lain. Haaaa tak tahu Nyah :3

Zaman Aku
Ehhhh? No comment. Haha. 

Zaman Dulu 
Hoi zaman dulu mak ayah strict. No this and this. Mau kena tibai kalau dapat tahu anak dia bercinta cintun masa sekolah. Ingat lagi masa aku 5 tahun dulu. Yela dulu, takkan sekarang kot. Hehe. Masa tengahari mak selalu keluar ambik kakak dari sekolah. Aku tinggal kat rumah bersama abang sulung. Disebabkan aku masih kanak kanak ribena, Aku seorang yang penakut. Mak arahkan aku gi duduk dalam bilik abang. Aku on je. So banyak hari la aku duduk dalam bilik dia. Abang aku lepas balik sekolah Zzzz je kerja dia. Tak pun dia ponteng sekolah Zzzzz. Ada satu hari tu aku boring gila. Aku pergi usha barang barang dia. And and.. Aku jumpa gambar perempuan. Aku macam "Anak sapa la ni. Tak kenal pun." Wakaka. Mak aku balik je terus aku berlari anak turun dari tangga. "Mak, gambar siapa ni?!" Lepas tu aku tak ingat apa jadi. Hahaha. Aku cuma tak ingat reaksi mak aku je. Bila malam lepas dinner tu Abah panggil abang. Aku dah cuak kebebeh dah. Cabut!! Nyorok dalam bilik mak la. Dengar abah tanya siapa dalam gambar tu. Sekali "Zussss!" (Okay, aku tak reti buat sound effect kalau taip. haha) Terkejut en! Time tu aku rasa sebersalah ah bila tengok Abang aku kena tali pinggang. Time tu je, kalau sekarang kena... Aku tersenyum bahagia. Hikhik. I'm a good sister and I know it :')


Okayyy Ini baru 3 contoh. Apa yang aku post ni majoriti la. Mengikut keadaan skrg. Aku tak kata semua macam tu. And people change. So so so mari bersyukur atas nikmat yang diberi. hihi :p

NzEmilia^^

2 comments: