Musibah yang menimpa akan mendekatkan dirimu dengan Allah menyebabkan tanganmu memohon padaNya, air matamu insaf berlinangan. Mengajarmu tentang doa dan harapan, rayuan dan rintihan. Menghilangkan darimu kesombongan dan keangkuhan.

Saturday, September 22, 2012

Anak itu anugerah Allah

Haii and Assalamualaikum :)

Today is saturday and ada sekolah ganti. Ye, saya tak hadir. bukan ponteng eh. Buat alasan kat mak 'Ramai tak datang, mesti tak bljr tu' haha k. Selain itu, aku kurang sihat hari ni. aichheh. Tapi betul la. selsema and batuk sikit2. Macam best je kalau dapat suara rock sama mcm bulan 1 hari tu. haha. Bila agak ada orang nak cakap dengan aku, aku tunjuk high five.. bukan nak sep pun.. Just nak bagi isyarat tangan "Hey, Talk to the Hand" k, itu kejam. Hewhew

Ha, hari tu ada la dua tiga kali borak dengan Ida pasal kahwin. Ye, kami sangat gedik. lekla, lumrah hidup yang kami sememangnya gedik. hahaha. Ida "Kalau kau kahwin ajak aku tahu" Me "Taknak, bila aku dah ada anak ramai2 baru aku bagitau" Lol. and kiteorang cakap la "Mesti comel bila ada anak nanti.. singgah rumah tgk baby kawan2" "Mesti sakitkan bila beranak" Haha, nampak tak kiteorang teruja xP Dan Sejak dua menjak ni rasa ingin tahu aku menjadi-jadi. Aku pun search la kat YouTube.. Tengok cara org beranak. Dalam dua tiga video je la. Macam2 benda aku fikir. Itu sangat ngeri ok. Then jumpa video pasal twins, twins, sextuplets. OMG. Baby kembar sangat Comel.

Masih pasal baby jugak. Tengok tajuk la kan. Hari khamis group aku buat forum. Not the real forum actually. But look alike. We did it for Lisan. Dalam erti kata lainnya, ORAL. Nak mat salleh sangat kononnya -__- Tajuk yang kami bawa "Isu pembuangan bayi" The easiest topic ever. Haha. Dengan bangganya kami budak2 last minute.  lagi tiga orang dok menganga.. Ida, Nadia and Haniff. Reti cari Bahan. Nasib la aku sempat print out artikle psl Isu pembuangan bayi subuh tu. Untung tau Dapat kawan macam aku nih :p

Then I start to think. Kenapa ramai remaja yang boleh buang anak dia sesuka hati. Ok, bukan remaja. Dorang patut dia gelar BELIA dah pun. Dorang ibarat melepaskan batu ditangga. Aku 16 tahun ni dah Ada otak untuk fikir, Kenapa tidak dorang? Aku tak boleh oh tgk bayi kena buang sana sini. Bila tgk gambar bayi kena buang je mula la terserlah kewanitaanku ini. *K Asal aku Bajet Wanita sangat nihh xD 

Tu la, masa buat tak fikir. Hish, senang cakap memang dasar tak pakai otak punya la dorang ni. Dorang tak tau ke ramai pasangan yang berkahwin mengimpikan untuk mempunyai anak sama ada lelaki atau perempuan bagi menyambung keturunan mereka? Aicehh ayat.~ So, pekata dorang2 ni bagi je anak Kat mereka2 yg nak anak. At least hidup anak dorang2 ni terjamin. Daripada senang hati buang, tak rasa sakit ke masa nak lahir kan tu? Hish, Bengap betul. Alasan bila buang, Malu.. Ohh masa hang buat maksiat, hang dok tahu Malu?  Ha kan naziela emilia dah marah ni. 

Jadi, kita kena la mengambil pengajaran daripada Isu ini. Kalau boleh pilih kawan yang elok. Kalau taknak pergi sekolah, duduk rumah je mcm aku. Tak yah nak ponteng, panjat pagar/tembok sekolah.. Beruk, Monyet je buat sebegitu!


  • Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini. 
NzEmilia^^



No comments:

Post a Comment